Scout_Herremans

De waarde van Big data – Scout Herremans (KLM)

Big Data is hot, evenals de volgepakte lounge van een nieuwe editie van Data Donderdag. Er is geen zitplek of staanplaats meer over. Je moet dan ook je best doen om niet op iemands tenen te staan. Scout Herremans, Manager Business Innovatie bij KLM, trapt af. Hij neemt ons mee in de wereld van Big Data bij KLM.

“Ik ben zowel ambassadeur van zowel Big Data als KLM,” is zijn opening statement. Een combinatie die in de toekomst ongetwijfeld goud waard is. De reden waarom KLM met Big Data werkt, is omdat de potentiële toegevoegde waarde van Big Data binnen de luchtvaart groot is. We staan pas aan het begin van alle mogelijkheden. De hoeveelheid data neemt alleen maar progressief toe. De potentiële toegevoegde waarde daardoor ook. We zitten in het tijdperk van ‘the internet of things’, wat wil zeggen dat alle apparatuur onafhankelijk van elkaar data genereert en uitgelezen wordt. Zo ook binnen de luchtvaart. De toepassing van de data is niet onbekend, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Scout geeft daarmee ook de grootste uitdaging van Big Data aan. Het verzamelen is niet zo lastig, maar de relevantie en toepassing van Big Data is een uitdaging. Dit is 80% van het werk. Scout geeft aan dat KLM op dit moment Big Data gebruikt om te achterhalen welke passagiers te laat komen. Hier wordt de instapprocedure op aangepast. De huidige actieve toepassing van Big Data is echter nog relatief beperkt. Een voorbeeld van een toepassing is het tonen van de meest gezochte bestemmingen door reizigers.

KLM

Aan het einde van zijn presentatie volgen enkele vragen uit het publiek. “Stuit je op veel weerstand bij het vergaren en toepassen van Big Data?” Scout geeft aan dat dit verschilt. Zo zijn de commerciële afdelingen al verder met de toepassing ervan. Deze afdelingen passen het vooral toe om meer omzet te genereren. Andere afdelingen zijn hierin conservatiever. Scout lobbyt bij deze afdelingen vanuit een kostenbesparend motief. Hij gelooft in zijn missie. Gezien zijn enthousiasme lukt dat vast.

Delen:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *