Jelte

LeerUniek – Jelte de Jongh

We meten onze kinderen op basisscholen op basis van de welbekende Cito-score. Is dit reëel? Jelle van LeerUniek vindt van niet.

Zijn bedrijf richt zich op het hervormen van het basisonderwijs via het meten van welke kennis, informatie en kunde bij kinderen blijft hangen. Hij noemt het learning analytics. Maar hoe en wat meet je nu precies? Hij geeft aan dat op dit moment vooral zaken worden gemeten die gemakkelijk meetbaar zijn. Met LeerUniek wil hij juist de zaken die moeilijk of in de huidige situatie nog niet meetbaar zijn, meten.

Jelte

LeerUniek richt zich vooral op taalproblemen bij kinderen. Dit is binnen onze maatschappij nog steeds een groot probleem. Na het opsommen van enkele statistieken, die aantonen dat dit probleem diep geworteld is, vertelt hij hoe LeerUniek dit denkt op te lossen. De input moet in eerste instantie uit toetsen, schriftjes, aantekeningen van leerkrachten en evaluaties komen. Daarnaast biedt een algoritme waaruit gemeten wordt of kinderen (repeterende) fouten maken, hoe vaak ze dit doen, bij welke taalonderdelen dit gebeurt en wanneer dit gebeurt perspectief. Uiteindelijk leidt dit tot een oplossing op maat voor het kind om deze achterstand in te halen. Middels een eenvoudige interface en dashboard wordt het voor leerkrachten straks mogelijk om snel te signaleren en ageren wanneer taalproblemen zich bij kinderen voordoen. In de toekomst is het de bedoeling dat niet alleen taal, maar ook de ontwikkeling van andere vakken bij kinderen meetbaar zijn. Dit moet leiden tot een rapport waarmee de algehele ontwikkeling van een kind gemeten wordt. Als dit leidt tot een verandering van de manier waarop onderwijs wordt aangeboden, en het kind centraal komt te staan, dan kan LeerUniek weleens een revolutie worden.

Delen:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *