1R8A0586

Speel mee met de big boys – Joost van de Wijgerd

Joost van de Wijgerd van BUX begint zijn introductie. Hij is de laatste spreker. Om te beginnen vertelt hij iets over het bedrijf, voor wie hen niet kent. ‘Speel mee met de big boys’, staat er in beeld. “We willen het handelen op de beurs toegankelijk maken.” Bij BUX kun je met virtueel geld of met echt geld spelen. BUX voegt gamification toe aan de beurs en bouwt er een sociaal netwerk omheen. “We hebben ook WhatsApp-groepen, zodat je ook met andere beleggers kunt praten.”

BUX is alleen voor de smartphone. In september vorig jaar ging het bedrijf live. Met twintig man runnen ze BUX dat in Amsterdam is gevestigd. Meer dan 5000 mensen spelen al via de app met echt geld. En er is 9 miljoen euro verhandeld op de beurs. BUX noemt alles event, verduidelijkt Van de Wijgerd: een prijsquote voor een product en een verandering in een portfolio. “Wij slaan alle events op. Daarmee kunnen we heel veel dingen doen.” Tussen half 4 en half 5 is het het drukst, dan is ook Amerika open.

Van de Wijgerd vertelt verder over de realtime data en de historische data. Grafieken laten prijsdata zien, achter hem afgebeeld. “Aan de linkerkant zie je een profiel van een gebruiker, wat zijn favoriete trade is.” De tweede manier is het realtime dashboard. Daar wordt Kibana voor gebruikt. Het zijn vrij simpele data, vertelt hij verder. Alle data is hier beschikbaar tot op de seconde. “Ik kijk om te zien hoe druk het is. Iedereen van BUX gebruikt Kibana.” Op de seconde na kun je het moment zien dat Amerika opengaat. Hij laat ons de gegevens beter zien door in te zoomen. “Dit is realtime, 30 seconden erna”, zegt Van de Wijgerd enthousiast. “Realtime zie je wat je verkoopt.” Uiteindelijk wil je natuurlijk meer weten uit de data. Met Tableau kun je uitgebreide analyses doen, die gebruikt worden door data-analisten. Ook de ontwikkeling per week is te zien in grafieken. Gebruikers openen de applicatie gemiddeld zeven tot negen keer per dag. De best verdienende user is ook te zien. Toekomstmuziek is voor BUX om het tradinggedrag analyseren. “Dan kun je denken aan mensen adviseren.”

De presentatie van Van der Wijgerd is teneinde. Nu blijkt hoe het publiek loskomt. Iemand uit het publiek vraagt zich af of het alleen voor de mobiele telefoon is. Van de Wijgerd: “We werkten aan een web client, maar het bleek dat niemand daar in geïnteresseerd was. Veel van onze gebruikers zijn rond de 28 jaar. Die zijn ook opgegroeid met de mobiele telefoon.” Een ander vraagt: “Waarom is het zo populair?” Van de Wijgerd: “Omdat het heel toegankelijk is.” Een ander reageert meteen: “Ik heb net de app gedownload en ik heb nu al een account. Het gaat inderdaad heel snel.” BUX heeft er een nieuwe gebruiker bij. En zo eindigt Data Donderdag, met biertjes en vele gesprekken.

Delen:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *