1R8A7728

Startup Pitch: Vladimir Nedovic – Oprichter Flavourspace

Je koelkast weet wat je gaat eten morgen. Dankzij ‘food discovery engine’ Flavourspace helpen apparaten op basis van Big Data jou een maaltijd te kiezen, maken of bestellen.

 

De mensen achter Flavourspace hebben twee passies: eten en technologie. Die passies combineert het team in een food discovery engine die ‘consumenten in staat stelt een diepere relatie te krijgen met eten’. Hoe? Door mensen gepersonaliseerde inspiratie te geven in de vorm van interactieve digitale recepten.

Flavourspace combineert honderdduizenden recepten, voedingsinformatie, allergiegegevens en vertaalt die in data. Aan de andere kant verzamelt de engine preferenties en belemmering van de consument. Die twee kanten worden verbonden voor een gepersonaliseerd advies.

“Het probleem dat we oplossen: wat eten we vandaag?”

Voorbeeldsituatie: je hebt een selderij, maar geen flauw idee wat voor gerecht je ermee gaat maken. Het op je koelkast of telefoon geïnstalleerde Flavourspace zoekt op basis van data naar de beste smaakcombinaties, en houdt daarbij rekening met je allergieën, je budget, wat je wel en niet lekker vindt, maar ook bijvoorbeeld het seizoen. Heb je vegetariërs te gast? Dan vervangt Flavourspace – ook nadat je een gerecht hebt gekozen – het vlees door een alternatief dat goed binnen het recept past.

Aan de ene kant is Flavourspace Big Data als oplossing voor een dagelijks probleem van miljarden mensen; aan de andere kant een kans op geld verdienen. De data brengt de klant dichter bij het bedrijf door persoonlijke suggesties voor bijvoorbeeld de online winkel van de Albert Heijn of restaurants met bezorgservice.

Het businessmodel van Flavourspace gaat van licenties (denk retailers, bezorgservices, health-tracking-apps en koelkastproducenten) tot contextual advertising, tot directe data monetization. De data die Flavourspace verzamelt kan dienen voor marktonderzoek naar eetgewoontes, of simpelweg in de vorm van verkoop van data over smaak, voedingswaarde, allergieën en succesvolle combinaties van ingrediënten.

 

datadonderdag9-3

 

 

 

Delen:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *